2015年11月28日土曜日

逆境の絵師 久隈守景(サントリー美術館) Kusumi Morikage (Suntory Museum of Art) 


前から興味を持っていた久隈守景の展覧会。楽しみにサントリー美術館に足を運んだ。

見所の一つは、国宝の納涼図屏風。

男と女、そしてその後ろに小さな子供が、決して豪華とは言えない家の軒先で、暑さをしのいでいる。

何気ない庶民の風景。そして、決して高度な描写のテクニックが使われているわけではない。

しかし、じっとその絵の見ていると、この絵の魅力がじわじわと、こちらに伝わってくる。

久隈守景は、狩野探幽の元で、時の権力者や、貴族、寺社などの支配階級のために、彼らの求めに応じて、豪華絢爛な絵を数多く描いた。

そうした絵と、この納涼図屏風は、あまりにも違いすぎる。

四季耕作図屏風は、狩野探幽と久隈守景の作品が並べて展示されていた。

この絵のテーマは、権力者への戒めの意味があるというが、二人の絵を見ていると、当時の農村風景を参考に、丹念に描かれている農村とそこに暮らし人々のことだけが、こちらに伝わってくる。

久隈守景の娘、清原雪信は、江戸時代では珍しい女性画家。

女性らしい、繊細で丹念な筆先で描かれた源氏物語、小野小町などの美しい作品は、深い印象を残した。

Exhibition Kusumi Morikage that had been interested before. I have visited the Suntory Museum of Art to look forward.

One of the attractions, the national treasure of summer evening figure screen.

Men and women, and small children in the back is not a luxury never in the house of the eaves, are surpassing the heat.

Casual people of the landscape. And, not being used is never advanced representation techniques.

However, when it is still only the picture, To charm of this picture is gradually, comes through here.

Kusumi Morikage is, in Kano Tanyu of the original, and of those in power when, aristocracy, for the ruling class, such as temples, in response to their request, drew many a gorgeous picture.

And such a picture, this summer evening figure screen is too too difference.

Four Seasons cultivation figure screen, the work of Kano Tanyu and Kusumi Morikage were exhibited side by side.

The theme of this picture, I say that there is a meaning of the commandments to the authorities, when looking at the two of painting, in reference to the rural landscape of the time, and that of rural and there living people that have been carefully drawn only, it comes through here.

Kusumi Morikage daughter, Kiyohara Yukinobu is rare female painter in the Edo era.

Feminine, Tale of Genji was painted in delicate and painstaking brush tip, beautiful works such as Ono no Komachi, left a deep impression.

(Translated by Google Translate)

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