2015年2月8日日曜日

紙片の宇宙(ポーラ美術館)Artists Books by 20th Century Masters (Pola Museum of Art)


20世紀のパリで活躍した画家たちによる、美しい挿絵をテーマにした、箱根のポーラ美術館での企画展。

ドガのダンス・デッサン、デュフィの美しい少女、藤田嗣治の猫、シャガールのサーカス、ルオーのミセレーレ、マチスのダンス、ピカソ、ミロ、ダリなど。

これまで目にしたことがあった、シャガール、マチスの作品もあれば、初めて目にしたものもあり、楽しめた。


大きな油絵の作品では、画家は、カンバスの中については、あらゆる技術を駆使して、自らが求める作品を作り上げることができる。

一方で、この展覧会で展示されていたような挿絵や版画作品では、あらかじめテーマが決まっていたり、表現上の制約があったりする。

そうした制約の中では、全体の構図、線の描き方、色の組み合わせなど、画家のアーティストとしてのセンスが、より際立って現れているような気がする。

ジョルジュ・ブラックの、鈴木大拙とオイゲン・ヘリゲルが描いた弓についての本における挿絵が、深い印象を残した。

ブラックは、禅や日本の弓について、かなり深く研究して、この挿絵を描いたという。

黒、茶、濃い青などを使って、シンプルで精神性にあふれた挿絵の中に、ブラックという画家の、これまでとは違った姿を見た気がした。

By dominating painters of the 20th century in Paris, was the theme of beautiful illustrations, exhibition at Pola Museum of Hakone.

Degas's Dance Drawing, Dufy's beautiful girls, Fujita Tsuguharu's cats, Chagall's Circus, Rouault's Miserere, Matisse's Dance, Picasso, Miro, Dali, etc..

So far there has been that it has in the eyes, Chagall, Some work of Matisse, there is also a thing that was the first time the eyes, it was enjoyed.

In the work of a large oil painting, painter, for in the canvas, and make full use of all technology, it is possible to make up the work themselves seek.

On the other hand, in the illustrations and print works, such as was exhibited in this exhibition, or have pre-theme is decided, or there is a restriction on expression.

In such constraints, the entire composition, how to draw the line, color combinations, such as a sense of as a painter of artists, to feel like has appeared in more pronounced.

Of Georges Braque, illustrations are in this for the bow painted D. T. Suzuki and Eugen Herrigel, left a deep impression.

Black, about Zen and Japanese bow, and quite deep research, that drew this illustration.

Black, brown, using such as dark blue, in the overflow illustrations to spirituality in the simple, the painter of black, felt that I had a different appearance from the past.

(Translated by Google Translate)

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