2~3年ぶりぐらいだろうか。久しぶりに、 熱海のMOA美術館を訪れた。
東京の自宅からから、ゆうに2時間以上かかる。 よっぽどの展覧会でないと、足を運ぶ気にはなれない。
今回は、没後300年を記念する、 尾形光琳とその後継者たちの展覧会。それなら、 行かねばならない。
第1室には、紅梅白梅図屏風と燕子花図屏風が、 向かい合うように展示されている。いずれも国宝。いきなり豪勢な展示だ。
尾形光琳の作品は、他に、紫式部図、寒山拾得図、達磨図、兼好法師図、四季草花図鑑など。
光琳は、紫式部図では、繊細な筆使いを駆使して色鮮やかに描き、寒山拾得では、 墨の太いタッチで大雑把に描いている。四季草花図鑑では、 その両方の技法を混在さえている。そのデザインセンスは、 何とも言えず素晴らしい。
後継者としては、菱田春草の落葉、川端龍子の八つ橋、 神坂雪美の杜若図屏風、加山又造の群鶴図など。
珍しいところでは、 紅梅白梅図屏風をモノクロの写真に仕上げた杉本博司の作品、 セーラー服の少女を並べた会田誠の群娘図'79などが面白かった。
I wonder about the first time in 2-3 years. After a long time, I visited the MOA Museum of Atami.
From from my home in Tokyo, well over I take more than 2 hours. If you do not the exhibition of defintely, I can not bring myself to carry the foot.
This time, to commemorate the death of 300 years, Ogata Korin and exhibition of its successors who. Well, it must go.
The first chamber, red plum white plum figure screen and Iris figure screen have been exhibited to face. Both national treasure. It's suddenly munificent exhibition.
Other Korin's works, Murasaki Shikibu view, Hanshan Shide view, Dharma diagrams, Kenko Hoshi diagrams, four seasons flowers picture book.
Korin, in Murasaki Shikibu view, in vivid colors to draw and make full use of delicate brush strokes, in Hanshan Shide, are roughly drawn in thick of ink touch. In four seasons flowers picture book, it is even mixed techniques of both. Its design sense, great it can not be said anything.
As a successor, Hishida Shunsō of deciduous, eight bridges of Ryuko Kawabata, Iris folding screen view of Yukimi Misaka, for example, group crane diagram of Kayama Matazo.
Unusual Where, plum white plum figure screen the Hiroshi Sugimoto works finished in black-and-white photos, and group daughter Figure '79 of Makoto Aida by arranging a sailor girl was interesting.
(Translated by Google Translate)
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