2015年7月25日土曜日

クレオパトラとエジプトの王妃(東京都国立博物館) Cleopatra and The Queens of Egypt (Tokyo National Museum)


東京、上野の東京国立博物館での、古代エジプトの王妃に関する展覧会。

世界中の美術館・博物館からの展示品は、実にバラエティ豊かで、壮観だった。

ルーヴル美術館、カイロのエジプト博物館、ベルリン・エジプト博物館、ボストン美術館、エルミタージュ美術館、ウィーン美術史美術館、フィレンツェ・エジプト博物館、マンチェスター博物館、大英博物館、メトロポリタン美術館・・・

そうした美術館・博物館の名前を見ていくと、いかに古代エジプトに対して世界中の関心が高いかが、一目瞭然だ。

古代エジプトは、すでに男性の王が支配する男性社会だったが、時に、王妃が政治的な力を持ったり、自らが女王になったりした。

数々の展示品は、そうした王妃や女王の姿を、現代に伝えている。


 アメンホテプ4世の王妃で、ツタンカーメンの母となったネフェルティティ。不甲斐ない男性を見切って、自ら王位についたハトシェプス。そして、カエサルとの恋で有名なクレオパトラ。

古代エジプト美術では、人間の表情は様式的に描かれ、今に残る彫像などには、感情は表れてはいない。

彼女たちの無表情な姿の裏側には、実際には、どんな表情があったのだろうか?

無表情であるがゆえに、むしろ、その裏に合ある激しい感情を想像してしまう。

数ある展示品の中でも、何点かのレリーフに、興味をそそられた。

特に、アメンヘテプ3世の王妃ティイのレリーフは、とりわけ美しく、しばらくその前から離れることができなかった。

磨き上げられた石の表面に、横から見るとほんのわずかな微妙な凹凸だけで、美しい王妃の横顔を見事に捉えている。

このレリーフが残る限り、文字通り、王妃ティイの美しさは永遠だ。

Tokyo, at Tokyo National Museum in Ueno, exhibition about the queen of ancient Egypt.

Exhibits from museums around the world, a really wide variety, was spectacular.

Louvre Museum, Cairo Egyptian Museum, Berlin Egyptian Museum, Museum of Fine Arts, Boston, State Hermitage Museum, Kunsthistorisches Museum, Florence Egyptian Museum, Manchester Museum, the British Museum, the Metropolitan Museum of Art ...

As you look at the name of such museums, how high the world of interest in ancient Egypt, it is obvious.

Ancient Egypt, was a male-dominated society that already dominate the king of men, at the time, Queen or have a political force, himself has been or become queen.

Many of the exhibit is, the appearance of such a queen and queen, are transmitted to the modern.

Amenhotep in IV of Queen Nefertiti which became Tutankhamen mother. In Miki~tsu a shameless man, went to his own throne Hatoshepusu. And, the famous Cleopatra in love with Caesar.

In ancient Egyptian art, human expression is drawn stylistically, such as the statue to remain in the now, the feeling is not be appear.

Or on the back side of Their expressionless appearance, in fact, probably there was any expression?

Therefore is the expressionless, rather, I would imagine the intense feelings that case on its back.

Among the exhibits is the number, in several points of relief, was intrigued.

In particular, relief of Amenhotep III of Queen Tiy, among other things beautifully, could not for a while away from before that.

On the surface of the polished stone, just a few subtle irregularities when viewed from the side, it is brilliantly captures the beautiful queen of the profile.

As long as this relief remains, literally, the beauty of the queen Tilly's forever.

(Translated by Google Translate)

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