2015年7月5日日曜日
絵の始まり 絵の終わり(武蔵野美術大学美術館・図書館) Paintings: Beginnings and Endings (Musashino Art University Museum & Library)
武蔵野美術大学美術館で開催された、江戸時代から現代までの日本の画家たちが描いた、下絵に焦点をあてた展覧会。
18世紀、江戸時代に描かれた、富士巻狩図の下絵。
下絵にもかかわらず、実に細かく、小さく描かれた人々の表情までが、細い筆先で描かれていて、その細かさは、ほとんど完成品に近い。
分業のために、そこまで細かく必要があったのか、あるいは、事前に完成品の内容を細かく確認したかったのか?
河鍋暁斎の描いた、骸骨の花火見立て。暁斎の画家としてのセンスが、実によく表れている。
竹内栖鳳が、本願寺の山門の天井画に描くはずだった、天女たちの下絵。
天上界を飛び回る天女たちの配置を、どのようにしたらいいのか、竹内栖鳳の思案の様子が、そうした下絵からうかがえる。
他にも、土田麦僊、村上華岳、奥村土牛、などの下絵も展示されていた。
It was held at the Musashino Art University Museum of Art, Japan painters from the Edo period to the present day drew, exhibition focusing on the sketch.
18 century, was drawn in the Edo era, sketch of Fuji Makigari view.
Despite the sketch, indeed fine, until expression of the smaller drawn people, have been drawn with a thin brush tip, its fineness is close to the most finished product.
For the division of labor, whether there was a finely they need up there, or whether the advance wanted to check the contents of the finished product finely?
Kawanabe Kyōsai drawn by the fireworks resemble the skeleton. Sense as a painter of Kyosai have appeared really well.
Seiho Takeuchi, was supposed to draw on the ceiling painting of the main gate of the Hongan temple, angel our sketch.
The placement of the angel who fly around the celestial world, how to say whether Once, a state of cyan Seiho Takeuchi, it suggests from such a sketch.
Besides, Tsuchida Bakusen, Huayue Murakami, Okumura Togyu, was also on display, such as a sketch.
(Translated by Google Translate)
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