2015年3月7日土曜日

菅木志雄 置かれた潜在性(東京都現代美術館) Kishio Suga - Situated Latency (Museum of Contemporary Art Tokyo)

もの派といえば、李禹煥の名前が真っ先に思い浮かぶが、菅木志雄も、李禹煥に次ぐもの派の巨匠。

他のもの派の作家も同様だが、菅木志雄の作品は、物を十分に計算して並べただけの作品のように見える。

しかし、その背景には、膨大な思考の跡がある。

会場には、若い頃からの菅木志雄の膨大な制作ノートが展示されていた。一部は、写真としてオンライン化され、見学者が操作して、すきなページに飛んで、読み込むことができる。

展示されていた作品は、いずれも巨大で、ほとんどの作品は、一つの展示スペースを覆い尽くしている。

鉄のワイヤーが部屋中に張り詰めらていて、その交差した部分には、木片が絶妙なバランスで置かれている。

ステンレスの床の上に、なんの加工もされていない石が、ステンレスの片とともに、整然と並んでいる。

菅木志雄によれば、ものは常に現在であり、ものを見つめることで、その裏に潜在している、世界の成り立ちの秘密を、見ることができるという。

Speaking of Mono-ha, but come to mind first and foremost the name of Lee Ufan, Kishio Suga also, masters of those school next to Lee Ufan.

Same goes for other things faction writer, but work of Suga looks like the work of only arranged by calculating the thing enough.

However, in the background, there is a trace of the enormous thinking.

The venue, huge production notes by Suga from a young age has been exhibited. Some are online as photos, visitors operates, flying the favorite page can be read.

Work, which was exhibited are both huge, most of the work, are blanketing one of the exhibition space.

Iron wire is not from taut in the room, to the crossed part, piece of wood is placed in exquisite balance.

On top of the stainless steel floor, stone that has not been even Nan machining, with stainless steel pieces, are arranged in an orderly manner.

According to Suga, objects is always present, it is possible to stare at things, have potential on its back, the world origins secret, and that can be seen.

(Translated by Google Translate)

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