2015年3月28日土曜日

THE 琳派 極めつきの畠山コレクション(畠山記念館) Rimpa by Hatayama Collections (Hatakeyama Memorial Museum)


東京、白金にある、畠山記念館。その収蔵品による、琳派コレクション展。

本阿弥光悦が作った、能面。刀剣の鑑定人でありながら、多彩な活躍をした光悦らしい作品。表情は、いい意味で深みがなく、実にシンプルで、ダイレクトに心の中の感情が、表情に現れている。

尾形光琳の禊図。掛け軸に貼り付けられている。

人物や、背景の風景は、まるで子供の絵のような、素朴なあしらいだが、人物の着物の裏地にのぞく紋章は、細い筆さばきで、念密に描かれている。これぞ、琳派の美意識だ。

酒井抱一の風神雷神図。これは、有名な屏風のものものではなく、2つの掛け軸のそれぞれに、風神と雷神が対するように描かれている。

抱一は、琳派を象徴するイメージを引き継ぎながらも、屏風絵のものより、もっとユーモラスな、肩肘の張らない絵に仕上げている。

小規模なコレクションながら、琳派の魅力を存分に満喫できる内容の展覧会だった。


Tokyo, located in the platinum, Hatakeyama Memorial. Due to the collections, Rimpa Collection Exhibition.

Koetsu is made, Noh mask. Yet swords of appraiser, seems Koetsu that a variety of active work. Facial expression, there is no depth in a good way, in really simple, emotion in the mind to direct have appeared in the expression.

Misogi diagram by Ogata Korin. It is attached to the hanging scroll.

Person or, in the background landscape, almost like a child's painting, but rustic way, coat of arms except in kimono lining of a person, a thin brush of judgment, is depicted in Nenmitsu. Korezo, it's aesthetics of Rimpa.

Fujin Raijin diagram of Hoitsu Sakai. It is not intended famous folding screen, for each of the two scroll, Fujin and thunder is depicted as against.

Hoitsu, even while taking over the image that symbolizes the Rimpa, than those of the folding screen picture, and has done more humorous, the picture that is not stretched the Katahiji.

While small collection, it was an exhibition of content that can enjoy the charm of Rimpa to fully.

(Translated by Google Translate)

0 件のコメント:

コメントを投稿