2015年3月14日土曜日
新印象派 光と色のドラマ(東京都美術館) Neo-impressionism, from Light to Color (Tokyo Metropolitan Art Museum)
いわゆる点描画の技法で知られる新印象派をテーマにした展覧会。
新印象派では、ジョルジュ・スーラがよく知られているが、スーラは惜しくも1891年に31才の若さでこの世を去ってしまう。
スーラなき後、新印象派を牽引したのは、ポール・シニャックだった。この展覧会でも、スーラの作品も何点かあったが、主役は明らかにシニャックだった。
これほど多くの点描画の絵画をまとめて一気に見ていると、正直、途中で少し飽きが来てしまった。
あるいは、まるで夢の中の景色を眺めているようにも感じられた。
会場の最初には、モネの作品が数点、展示されていたが、モネはスーラらの科学的な点描画という手法には最後まで批判的だった。
逆に、温厚な性格のピサロは若いスーラらの取り組みに理解を示し、その手法を取り入れた作品を多く描いた。
スーラやシニャックの絵画にはあまりない、親子の情感を風景の中に映し出したピサロの作品は、見るものを温かい気持ちにさせる。
他にも、リュス、クロス、ピエなど、あまり知らなかった画家の作品も目にすることができた。
会場の最後には、マチスとアンドレ・ドランの作品が展示されていた。スーラやシニャックの試みは、次の世代の画家たちに引き継がれていったのだ。
Exhibition on the theme of Neo-impressionism, which is known by a technique of so-called point drawing.
In Neo-impressionism, but Georges Seurat is well-known, Seurat would have regrettably died at the young of 31 years old in 1891.
After defunct Seurat, and was leading the new Impressionism, it was Paul Signac. In this exhibition, but also works of Seurat had several points, leading role was clearly Signac.
When looking at a stretch together this much of many pointillist painting paintings, honest, had come a little tired in the middle.
Alternatively, it was even felt in as like views in the dream.
The first venue, Monet's work a few points, but was exhibited, Monet in technique of scientific point drawing of Seurat et al was critical to the last.
Conversely, mild-mannered personality of Pizarro shows an understanding in young Sula these efforts, I drew a lot of work that incorporates the technique.
Seurat and Signac to painting is not much, works of Pizarro, which reflects the parent-child of emotion in the landscape is, to what you see in the warm feelings.
The other, Luce, cross, such as Pied, I was able to also eye works of painter you did not know much.
At the end of the hall, works of Matisse and Andre Derain had been exhibited. Attempt of Seurat and Signac is, they were succeeded by the painters of the next generation.
(Translated by Google Translate)
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