2015年6月27日土曜日

春信一番 写楽二番(三井記念美術館) Featuring Harunobu, Sharaku and More (Mitsui Memorial Museum)


日本橋の三井記念美術館で開催された、浮世絵の展覧会。

アメリカのフィラデルフィア美術館が所有する、およそ150点の浮世絵を、前後期の2回にわけて展示。

この展覧会の目玉は、その名前にもある通り、鈴木春信と写楽。春信は30点、写楽は11点。

錦絵という、それまでにはない新しいジャンルを作り出した春信の浮世絵。

繊細な筆使いと、色鮮やかな色彩で、男女の様々な愛や恋の形が描かれる。

”伊勢物語 武蔵野”という作品では、うら若き女性が、自分の着物の振袖で、愛する男を雨から守るというイメージが、実に美しい。

“やつし芦葉達磨”では、女性の薄紅色の着物が、浮世絵特有の黒い線を一切使わず、色と文様だけで縁どられていて、刷りの技術の高さを誇っている。

これほど多くの春信の浮世絵を、一度に目にする機会はこれまでになかったので、その魅力に一気にやられてしまった。

写楽の作品は、小さな展示室にまとめて並べられていて、さながら、写楽ルームといった趣だった。

他にも、清長、歌麿、豊国、北斎、広重などの定番も展示。

また、最後のコーナーには、珍しい上方の浮世絵も何か展示されていて、興味深かった。

It was held at the Mitsui Memorial Museum of Nihonbashi, exhibition of Ukiyo-e.

American Philadelphia Museum of Art is owned, it is exhibited in the ukiyo-e of about 150 works, divided into before late twice.

This exhibition of the centerpiece, as it is also in its name, Harunobu Suzuki and Sharaku. Harunobu 30 works, Sharaku 11 works.

That Nishikie, ukiyo-e of Harunobu that created to a new genre not up to it.

And delicate brush strokes, the color bright colors, a variety of love and love in the form of men and women are drawn.

The work called "Tales of Ise Musashino", a young women, in the kimono of his kimono, image to protect a man who loves from the rain, really beautiful.

In the "Guy to Ashiha Dharma", women of the thin red kimono is, without any Ukiyo-e peculiar black line, if he is framed only in color and pattern, which boasts the height of the printing technology.

So many of the ukiyo-e of Harunobu, it was because the opportunity to eye was not so far, got beaten at once in its appeal at a time.

Work of Sharaku, if they are ordered together in a small exhibition room, just like, was a quaint, such as Sharaku room.

Besides, Qing length, Utamaro, Toyokuni, Hokusai, also classic such as Hiroshige exhibition.

Also, in the last corner, rare above the Ukiyo-e be something exhibition, it was interesting.

(Translated by Google Translate)

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