2015年1月31日土曜日
文字の美(日本民藝館) The beauty of Characters (The Japanese Folk Crafts Museum)
日本民藝館を作った柳宗悦は、美しい文字には工芸的な美しさがある、と語った。
この展覧会では、柳宗悦のコレクションの中から、そうした文字の数々が展示されていた。
北魏時代の中国の拓本、江戸時代の庶民が書いた般若心教、陶器に描かれた文字、仏画に描かれた経典、着物に描かれた文字など。
中には、英国のスリップウェアー、17世紀のグレゴリオ聖歌の楽譜、などのヨーロッパの民芸品もある。
柳が語るように、洋の東西を問わず、文字には形があり、形があるものには、美しさが生まれる。
展示品の中には、一遍上人が書いたという、南無阿弥陀仏、の文字があった。本当だろうか?信者にとっては、それは、どうでもいいことなのかもしれない。
江戸時代の絵馬の何点かが展示されていた。
時代は変わっても、文字に想いを込める、人々の気持ちには変わりはない。
Muneyoshi Yanagi made Japan Mingei-kan, the beautiful characters that you craft beauty, and told.
In this exhibition, from the collection of Muneyoshi Yanagi, many of these characters has been exhibited.
Northern Wei of China era of rubbings, Prajna heart teaching that people wrote of the Edo period, drawn character in pottery, scriptures drawn to Buddhist paintings, such as the drawn character in kimono.
During, a British slip wear, 17th-century Gregorian chant music, also European folk art, such as.
As willow talks, in all countries, there is a form to a character, to those where there is a shape, beauty is born.
In the exhibit is, that saint wrote cursory, Namuamidabutsu, there was a character. I wonder true? For believers, it is, perhaps, such trivial things.
What points of Emma's Edo period has been exhibited.
Era also changed, to put feelings into character, change in the people's feelings are not.
(Translated by Google Translate)
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