2015年8月1日土曜日

蔡國強展:帰去来(横浜美術館) Cai Guo-Qiang: There and Back Again (Yokohama Museum of Art)


北京オリンピックの開会式における、壮大な花火のインスタレーションで世界中に強烈な印象を植え付けた、現代アートのスーパースター、蔡國強の横浜美術館での展覧会。

最初に渡された作品リストを見てビックリ。出展作品数は、わずか8点。

会場の入り口奥に展示されている夜桜は、この展覧会に合わせて、この美術館のまさにこの場所で制作されたもの。

月岡雪鼎の春画からヒントを得て制作された、人生四季の春から冬の4枚。

人間の性というテーマは、確かに花火との相性は抜群だ。


春夏秋冬という作品は、磁器タイルで精巧な自然の情景を白磁に焼き上げた後に、その上で火薬を爆発させて完成させている。

蔡國強の故郷の中国福建省泉州市は、白磁などの焼物の有名な産地で、故郷への想いが作品に現れているようだ。

この展覧会の目玉でもある、壁撞き。99頭のオオカミが、一本の線のように連なるようにして、透明な壁に向かって飛びかかっている。

これは、2006年にベルリンで発表されたもので、ベルリンの壁の崩壊後、西と東の間には、未だに見えない壁が存在する、ということをテーマに制作されたとのこと。


会場では、蔡國強が自らの生涯を振り返るインタビュー映像が流されていた。

子供の頃のこと、日本に留学して絵を書いていたが全く売れず、やがて、火薬を使うことを思い出したこと、その後の世界中での様々なプロジェクトのことなど。

火花をつかったその派手な部分だけにクローズアップされがちな蔡國強の、別な側面に触れることができた展覧会だった。

In the Beijing Olympic Games opening ceremony, was planting a strong impression around the world in the installation of spectacular fireworks, exhibitions of superstar of contemporary art, at the Yokohama Museum of Cai Guo-Qiang.

Surprised to see the first passed in work list. Exhibitors work number, only 8 art works.

Cherry blossoms, which has been exhibited at the entrance to the back of the venue, according to this exhibition, which has been produced in this very location of this museum.

It was created to give a hint from Shunga of Tsukioka Yukikanae, four winter from spring of life four seasons.

The theme of human sexuality is, compatibility with certainly fireworks's preeminent.

Work called four seasons, after baked the elaborate nature of the scene in white porcelain with porcelain tile, are on gunpowder was allowed to explode completed in that.

Fujian Quanzhou City, China's Cai Guo-Qiang hometown, the famous producer of pottery, such as white porcelain, seem thought to hometown has appeared to work.

It is also the centerpiece of this exhibition, the walls month. 99 head of wolf, it has been so connected to as one line, jumped towards the transparent wall.

This is one that was published in Berlin in 2006, after the fall of the Berlin Wall, between the west and east, invisible wall still exists, theme to it and has been produced that.

At the venue, interview video Cai Guo-Qiang is look back on his life had been swept away.

That of a child, it is not selling at all, but had written a picture by studying in Japan, eventually, that it was remembered that the use of explosives, such as that of the various projects in the subsequent around the world.

Only the flashy part that uses a spark to the close-up is prone Cai Guo-Qiang, it was exhibition was able to touch on another aspect.

(Translated by Google Translate)

0 件のコメント:

コメントを投稿