2015年8月2日日曜日
パウル・クレー だれにもないしょ(宇都宮美術館) Paul Klee: Spuren des Lachelns (Utsunomiya Museum of Art)
東京から、電車とバスを乗り継いで3時間30分。この美術館に来るには、かなりの覚悟が必要だ。
それでも、パウル・クレー展、ということであれば、その時間を惜しむことは、よもやできない。
だれにも ないしょ。奇妙な展覧会名だが、クレーの作品には、多くの謎が込められていて、現在でも解明されていないものが多い、という意図があるようだ。
ポリフォニー、童話、子供、迷路などの、クレーの世界を象徴する言葉でコーナーが分けられ、テーマごとに作品が展示されている。
また、クレー自身が、特別クラス、とした作品が、40作品も展示されているのも、この展覧会の特徴。
まとまった数のクレーの作品を見るのは、2011年に東京国立近代美術館で開催された展覧会以来だ。
クレーの作品には、目の前にある風景や人々ではなく、どこにもない、しかし、だれもが心の中に描くことができる、そんなものが描かれている。
100点以上の作品が展示されたこの展覧会で、ある作品を選んで、ここで語ることなど、とてもできそうもない。
クレーの作品は、私にとっては、すべてが至福なのだから。
Less than 4 hours in from Tokyo, by the train and bus. To come to this museum, it's required a considerable amount of preparedness.
Nevertheless, if it Paul Klee exhibition, that it can not be to sparing the time.
Secret to anyone. It's strange exhibition name, but in clay works, have been put a lot of mysteries, there are many things that have not been solved even now, it seems to be intent.
Polyphony, fairy tales, children, such as a maze, corner is divided in the word that symbolizes the world of clay, works are on display in each theme.
In addition, the clay itself, special class, and it was work, even the 40 works are also on display, a feature of this exhibition.
And to see the work of the collective number of clay, it's since the exhibition was held in the National Museum of Modern Art in 2011.
Klee's work, rather than the landscape and people in front of the eyes, and nowhere, however, nobody is able to draw in the mind, such a thing has been drawn.
This exhibition has been on display more than 100 points of work, choose a certain work, there is no such, also very likely to be able to speak here.
Klee works, for me, all because of bliss.
(Translated by Google Translate)
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