2015年8月16日日曜日

ディン・Q・レ展 明日への記憶(森美術館) Dinh Q. Lê: Memory for Tomorrow (Mori Art Museum)


ベトナムのアーティスト、ディン・Q・レの日本で初めてとなる森美術館での個展。

1968年に生まれ、1978年に家族とともにアメリカに渡ったディン・Q・レ。


展示されていた作品のほとんどは、ベトナム戦争に関するものだった。

作品は、ことさらにベトナム戦争の悲惨さを訴えるだけではなく、どこかにユーモラスを感じさせるものが多く、重いテーマのはずの展覧会が、すこしやわらいだ感じになっている。

マイケル・シーンの地獄の黙示録と、チャーリー・シーンのプラトーンを並べて上映し、その中に、ベトナムという土地を舞台にした、父と子の継承というテーマが隠されていることを暴いた作品。


ナパーム弾の被害で生まれた子供を皮肉った人形。


現在のベトナム政府の観光への注力を皮肉った、アメリカ人に向けての、“ベトナム戦争のことは忘れて、ベトナムを観光に訪れてください”というポスター。


従軍兵たちが、戦闘の合間に描いていたスケッチは、戦争におけるアートという存在を、現場の兵士の視点で考えさせる。

アートの力、アートが社会に何を訴えるのことができるのか、ということを、深く考えさせる内容の展覧会だった。

Vietnamese artist, solo exhibition for the first time become the Mori Art Museum in Japan Dinh · Q · Le.

Born in 1968, Dinh · Q · Le that went to the United States with his family in 1978.

Most of the work that had been exhibited, was related to the Vietnam War.

Work, not only deliberately to appeal the horrors of the Vietnam War, somewhere in the many things that make you feel the humorous, the exhibition should be a heavy theme, it has become slightly softened feel it.

Work and Apocalypse Now of Michael Sheen, and screened side by side Platoon of Charlie Sheen, in the, the land that Vietnam was on the stage, was uncovered that the theme is hidden that inheritance of father and child.

Doll sarcastically a child was born in napalm damage.

And mocked the focus on tourism of the current Vietnamese government, the towards the Americans, "is to forget that of the Vietnam War, please visit the tourist Vietnam" poster that.

Military soldiers is, sketch that was drawn in between combat, the presence of art in the war, to think in a soldier's point of view of the field.

Art of power, art is what can be of what the appeal to society, that, was the exhibition of deep thinking makes content.

(Translated by Google Translate)

0 件のコメント:

コメントを投稿